torsdag 8 juli 2010

Fortsatt arbete och färgkoder

Arbetet rullar på. Nichlas och Bruno har fått upp reglarna på garaget och på lördag ska vi få hjälp av min bror med att sätta takstolarna på plats.

Under tiden har jag letat färgkoder. Vi ska måla husets foder och lister m.m. i en bruten vit nyans och dessutom har vi valt vita hängrännor och stuprör. För att inte något av dem ska upplevas som gråare eller smutsigare i förhållande till det andra vill vi ha samma vita nyans. Jag kontaktade därför leverantören för att få veta rätt ncs-kod på takavvattningssystemet. Han säger att hängrännorna är antikvita och att NCS-koden är S1002-G50Y. Denna NCS-kod är dock inte den som vanligtvis brukar kallas antikvit, den har ncs-kod S0502-Y (jag har ju faktiskt jobbat i färgbutik, så jag vet). Jag gick till den lokala färgbutiken för att kolla färgprover och det är rätt stor skillnad på den "vanliga" antikvita och den LB-hus kallar för antikvit. Den var mycket grönare, så då blev jag ännu mer osäker på om jag verkligen fått rätt information. Killen i färghandeln trodde dessutom bergsäkert att jag fått fel kod från LB-hus och att det är den mer gräddgula antikvita som gäller.
Jag ringde således upp LB-hus underleverantör Lindab och de bedyrar att jag fått rätt kod, som dessutom står angiven på deras hemsida. För att vara riktigt säker, ska ju köpa färgen imorgon, har nu Nichlas fått ta hem en bit hängränna från bygget, som jag kan ta med till färgbutiken imorgon och jämföra med färgproverna. Då borde det ju inte bli fel, får man hoppas. Resultatet redovisar jag senare....

Här kommer istället lite fler bilder från garagebygget. Nichlas fick dessutom komma in och ta lite bilder inifrån huset.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar